Het is nu ma 10 dec 2018, 16:24

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Munachar en Manachar (leuk verhaal!) 
Auteur Bericht
Stro Elf

Antwoord met een citaat
Bericht Munachar en Manachar (leuk verhaal!)
Munachar en Manachar

Tijden geleden leefden er eens twee mannetjes, die Munachar en Manachar heetten. Ze gingen samen frambozen plukken en alle frambozen die Munachar plukte, werden vervolgens door Manachar opgegeten.
Munacher besloot op zoek te gaan naar een balk om een galg te maken waaraan hij Manachar op kon hangen, die immers al zijn frambozen had opgegeten. Hij vond een balk, die zei: "Nog wat nieuws te vertellen?"
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek naar een balk, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de balk, "als je eerst een bijl hebt gevnden om me te bewerken."
Munachar vond een bijl. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de bijl.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek naar een bijl, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de bijl, "als je eerste een wetsteen hebt gevonden om mij mee te slijpen."
Munachar vond een wetsteen. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de wetsteen.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek naar een wetsteen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de wetsteen, "als je eerst een plas hebt gevonden om mij in te bevochtigen."
Munachar vond een plas. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de plas.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek naar een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de plas, "als je eerste een hert hebt gevonden dat door mij heen zwemt."
Munachar vond een hert. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg het hert.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek naar een hert, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei het hert, "als je eerste een hond hebt gevonden die mij opjaagt."
Munachar vond een hond. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de hond.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de hond, "als je eerst wat boter hebt gevonden om in mijn poot te leggen."
Munachar vond boter. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de boter.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek boter, om in de poot te leggen van een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een glag kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de boter, "als je eerst een kat hebt gevonden die mij kan krabben."
Munachar vond een kat. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de kat.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek een kat, die boter kan krabben, om in de poot te leggen van een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Mij kun je pas krijgen", zei de kat, "als je eerst melk hebt gevonden die je mij kunt geven."
Munachar vond een koe. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de koe.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek een koe, die melk kan geven, die ik kan geven aan een kat, die de boter kan krabben, om in de poo tte leggen van een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Van mij krijg je pas melk", zei de koe, "als je me eerst een bos stro hebt gebracht van die dorsers daar."
Munachar ging naar de dorsers. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroegen de dorsers.
"Mijn eigen nieuws", zei Munachar. "Ik zoek een bos stro bij jullie, voor een koe, die melk kan geven, die ik kan geven aan een kat, die de boter kan krabben, om in de poot te leggen van een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Van ons krijg je pas een bos stro", zeiden de dorsers, "als je ons eerst meel voor een brood hebt gebracht van die molenaar daar."
Munachar ging naar de molenaar. "Nog wat nieuws te vertellen?" vroeg de molenaar.
"Mijn eigen nieuws", zie Munachar. "Ik zoek meel voor een brood, voor de dorsers, die me een bos stro moeten geven, voor een koe, die melk kan geven, die ik kan geven aan een kat, die de boter kan krabben, om in de poot te leggen van een hond, die een hert opjaagt, dat zwemt door een plas, om een wetsteen in te bevochtigen, waarmee ik een bijl kan slijpen, waarmee ik een balk kan bewerken, waarvan ik een galg kan maken om Manachar aan op te hangen, die al mijn frambozen heeft opgegeten."
"Van mij krijg je pas meel", zei de molenaar, "als je eerst dat vergiet voor me vult met water uit de rivier die daar stroomt."
Munachar nam het vergiet en ging naar de rivier, maar telkens wanneer hij zich vooroverboog om hem te vullen, liep het water meteen weer weg. Zelfs als hij zou zijn doorgegaan tot de dag van vandaag, zou hij het vergiet niet hebben kunnen vullen.
Toen vloog er een kraai over. "Draab, draab!" riep de kraai.
"Dank je wel, kraai", zei Munachar, "voor je goede raad." En hij nam een handvol drab en klei vn de over en smeerde die in het vergiet, zodat alle gaatjes werden gedicht. Toen bleef het water in het vergiet.
Hij bracht het water naar de molenaar en de momlenaar gaf hem meel voor een brood en hij gaf het meel voor het brood aan de dorsers en de dorsers gaven hem een bos stro en hij gaf de bos stro aan de koe en de koe gaf hem melk en hij gaf de melk aan de kat en de kat krabde de boter en de boter werd in de poot van de hond gelegd en de hond joeg het hert op en het hert zwom door de plas en in de plas werd de wetsteen bevochtigd en met de wetsteen werd de bijl geslepen en met de bijl werd de balk bewerkt en van de balk werd een galg gemaakt - en toen Munachar eindelijk Manachar kon ophangen, ontdekt hij dat Manachar was gebarsten.

wo 22 jul 2009, 19:30
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]